top of page

Ερώτηση Θέμη Χειμάρα για την πορεία αποκρατικοποίησησης της ΔΕΠΑ


 
 

Ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας ΠΕ Φθιώτιδας Θεμιστοκλής Χειμάρας κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη σχετικά με την αποκρατικοποίηση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ).


Ειδικότερα, ο Βουλευτής υπέβαλε ερώτηση αναφορικά με τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η Κυβέρνηση και η ηγεσία του ΥΠΕΝ προκειμένου να αναιρεθούν τα αρνητικά αποτελέσματα του Ν.4602/19, να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και να ολοκληρωθεί η εμβληματική αυτή ιδιωτικοποίηση του ενεργειακού χώρου με προσοδοφόρα για τη χώρα αποτελέσματα.


Ακόμα, ρωτά τον Υπουργό αν περιλαμβάνεται στις άμεσες ενέργειές του, η διεξαγωγή εις βάθους έρευνας για το κατά πόσο ήταν εύλογο το τίμημα της εξαγοράς που συμφώνησε η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και η διοίκηση της ΔΕΠΑ τον Ιούνιο 2018, αλλά και για τους λόγους που οδήγησαν στην επανακρατικοποίηση της Εταιρίας Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Αττικής.


«Η αποκρατικοποίηση της (ΔΕΠΑ) είναι αναμφισβήτητα ένα εμβληματικό όσο και κομβικό εγχείρημα για την ανάπτυξη της χώρα μας», επισημαίνει ο Βουλευτής Φθιώτιδας, «που δύναται να καταστήσει τη χώρα φιλική στις επενδύσεις. Παρατηρούνται όμως σημαντικές καθυστερήσεις και δυστοκίες στην ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης με αρνητικές οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες»


Στην ερώτηση, ο κ. Χειμάρας αναφέρεται αναλυτικά στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στο Ν. 4602/19 για τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό δικτύων διανομής φυσικού αερίου που ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο. Επιπλέον, υπογραμμίζει ότι ο νόμος αυτός αποδεικνύεται χρονοβόρος, αναποτελεσματικός, περίπλοκος, οδηγεί σε καθυστερήσεις αδυνατώντας να προσελκύσει σοβαρούς επενδυτές και θέτει υπό αμφισβήτηση το εγχείρημα της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ αφού:

  • Επιβάλλει τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρίες, τη ΔΕΠΑ Υποδομών (με τα δίκτυα διανομής αερίου) και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας (με τις εμπορικές δραστηριότητες), διαχωρισμός που δεν προβλέπεται ούτε απαιτείται από κάποια μνημονιακή υποχρέωση και δεν αποτελεί κοινή πρακτική στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

  • Προχωρά στην αποκρατικοποίηση των δύο εταιριών με σοβαρά αντικίνητρα που με βεβαιότητα θα οδηγήσουν στην αποτυχία του εγχειρήματος. Για παράδειγμα, διατηρεί το δικαίωμα άσκησης βέτο από το Δημόσιο στη ΔΕΠΑ Εμπορίας σε θέματα που σχετίζονται με την προμήθεια του αερίου, ενώ διαθέτει σε ιδιώτες μόνο το 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών αναζητώντας με τον τρόπο αυτόν παθητικούς επενδυτές, τακτική που δεν συνηθίζεται για αυτή την επιχειρηματική δραστηριότητα.

  • Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν σε θέση να τηρήσει καμία από τις μέχρι σήμερα προβλεπόμενες προθεσμίες και τα σχετικά χρονοδιαγράμματα.


Παράλληλα, τον Ιούνιο 2018 η ΔΕΠΑ (υπό την καθοδήγηση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας) προχώρησε στην επανακρατικοποίηση της Εταιρείας Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Αττικής αγοράζοντας το 49% των μετοχών που κατείχε η εταιρεία SHELL σε αυτήν καθώς και το μερίδιο της SHELL στην ΕΠΑ Αττικής , αναφέρει ο κ. Χειμάρας.


Με την εξαγορά αυτή το Δημόσιο απέκτησε τον έλεγχο του 100% της ΕΔΑ Αττικής ακολουθώντας έτσι το αναθεωρημένο πλαίσιο για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ που συμφωνήθηκε από τον πρώην Υπουργό Ενέργειας Γ. Σταθάκη και τους θεσμούς. Το συνολικό ποσό της εξαγοράς που ανέρχεται στα 150.000.000€ προκάλεσε αντιδράσεις στον επιχειρηματικό και πολιτικό κόσμο και κατάθεση αντιρρήσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά ενέργειας, εγείροντας αμφιβολίες σχετικά με τα κίνητρα της εξαγοράς. Επιπρόσθετα, με τη σχεδόν 20ετή συμμετοχή της, η SHELL είχε ήδη αποκομίσει σημαντικό οικονομικό όφελος από την αρχική της επένδυση ενώ, έχοντας το management της εταιρίας, ήταν η ίδια υπεύθυνη για τα οικονομικά αποτελέσματα της επένδυσής της.

bottom of page